Passa al contingut principal

Les quatre metàfores

Què vol dir, les quatre metàfores? Es el primer que m'he preguntat quan el professor a classe ha començat a parlar-ne.
A les quatre metàfores es refereix a les quatre maneres (metàfores) d'anomenar un ordinador, a continuació quan les veieu anomenades ho entendreu millor.

Les quatre metàfores són:


1. La metàfora tutorial, l'ordinador com a tutor. 


L'ordinador actua com a tutor de l'alumne. Hi ha inconvenients com poden ser: a l'hora d'avaluar els exercicis proposats per l'ordinador, aquest només entén si està correcte o no, no té en compte el procés que ha seguit l'alumne per realitzar aquella activitat, això pot suposar un inconvenient per l'alumne. Perquè ho entengueu millor us posaré un exemple: Si aneu al YouTube i hi poseu: "Com fer un bloc?" Aquí l'ordinador està actuant com a mestre, perquè us està ensenyant. Un exemple que podríem utilitzar a l'escola seria: Entrena't per llegir o bé les activitats del JClic.













2. La metàfora de la construcció, l'ordinador com alumne.

L'alumne demostra els seus coneixements ensenyant a l'ordinador a través d'instruccions. El mestre és qui s'encarrega de seguir els procediments que fa l'alumne amb l'ordinador i alhora li formula preguntes que el facin reflexionar. Un exemple seria l'Scratch.



3. La metàfora de laboratori, l'ordinador com a simulador.

L'ordinador ens fa de simulador de la realitat. Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals, és a dir, el món real.
Un exemple seria la "Doctora xinxeta".
Què és la "Doctora xinxeta"? A continuació us poso una activitat que podeu fer aquesta web.




Com podem veure, ens ofereixen cuidar una planta i abans de començar ens posa les instruccions que hem de seguir per què la planta no es mori. Algunes d'aquestes instruccions no són aplicables a la vida real, per què? Veiem uns exemples:
Això és el que ens trobem quan li piquem al botó "Probar".
Aquests són els únics paràmetres que trobem: la llum i l'aigua, no tenen en compte, per exemple, la temperatura, que seria un paràmetre molt important perquè no és el mateix tenir un roser a l'estiu a fora la terrassa que a l'hivern.
Què passa si li posem massa aigua a la planta?

No sembla que a la planta li passi res, però si van passant els dies i no li posem aigua?

La planta comença a estar d'un altre color, però continua creixent.

Espero que hagueu entès el problema que tenen alguns programes que actuen com a simuladors. I que no podem optar només per aquests programes sinó que jo crec que hauria de fer-se un experiment amb plantes reals, no deixar-es morir, però si tenir en compte què passa si no reguem una planta o no li donem llum.

4. La metàfora de la caixa d'eines, l'ordinador com a eina.

L'ordinador actua com a eina i permet fer tasques de forma estimulant i eficaç. Uns exemples serien: el word, el power point, el photoshop, el paint...








Comentaris