Passa al contingut principal

La composició d'un text i recitació

Aquest divendres passat a la classe de COED durant la primera hora vam estar comentant els apunts que ens havíem de llegir i subratllar de la professora. Aquests apunts es titulaven: La composició del text. 
Els punts més rellevant de com fer un text són:

  1. La planificació que consisteix en:
    1.  reflexionar, marcar un objectiu... Això ens ho marca el tipus de text que estem elaborant.
    2. recopilar informació
    3. seleccionar les idees que hem obtingut i ordenar-les
  2. La composició que consisteix en:
    1. la transformació de les idees en text
    2. construir el text en paràgrafs, aquests paràgrafs han d'estar delimitats per idees, és a dir, normalment és posa una idea a cada paràgraf
    3. els paràgrafs han d'anar units pels connectors i cal saber que dins dels connectors també hi troben els signes de puntuació.
  3. La revisió que consisteix en revisar tantes vegades com calgui el text que hem fet, canviant-lo si fa falta.
Hem de tenir clar que a composició d'un text no es lineal :












A la segona hora d'aquesta classe vam estar parlant del recitat. D'aquí a uns dies haurem de recitar totes les companyes de la classe un poema que haguem triat nosaltres i la professora en va donar consells de com trobar el poema més adient.
També ens va donar consells de com havíem de recitar i tècniques per fer-ho el millor possible.

Tècnica de memoritzar: consisteix a repetir tantes vegades com faci falta el poema, fent diferents accions, és a dir, cuinant, a la dutxa, netejant, agafant el bus, el metro... Què aconseguim amb això? Doncs aconseguim no haver de pensar en què hem de dir al poema, és a dir, hem d'arribar al moment que diguem el poema sense pensar-hi, que ens surti sol. Així alhora de recitar el poema davant de tota la classe, encara que tinguem molts nervis, el poema ens sortira sol.

Elecció del poema: Com escollirem el poema? Molt fàcil, però hi hem de dedicar un temps, no escollir el primer poema que ens agradi. Primer de tot hem de buscar un poema que estigui pensat per a ser dit, per això la mestra ens va aconsellar el: Manual de Jaume Subirana que es titula 50 poemes per saber de memòria. 

 

Alhora de triar també hem de tenir en compte que la poesia tingui un sentit i que ens digui alguna cosa. Així alhora del recitat podem transmetre el que ens diu a nosaltres per a que els qui l'escoltin s'emocionin, igual que ens ha emocionat a nosaltres.
Aquí us deixo un vídeo d'un nen cantant una nadala. El nen té 4 anys, però amb un poema per a recitar es fa moooolt més fàcil d'aprendre un poema, vegem-ho:




Lletra del poema:

TINC QUATRE ANYS I SÓC BUFÓ
I DE COSES EN SÉ UN PILÓ
SÉ CANTAR, JUGAR I SALTAR
PERÒ... QUE BONIC ÉS ESTIMAR!!
ESTIMO ELS PEIXOS,
ESTIMO LES FLORS
I ELS NENS DE TOTS COLORS.
NADAL JA HA ARRIBAT,
QUINA IL·LUSIÓ
I PER TOTS VOSALTRES AQUEST GRAN PETÓ!


Espero que us hagi agradat la publicació i si teniu algun dubte deixeu un comentari!



Comentaris